نصب آیفون تصویری عملی تخصصی محسوب می شود که پیشنهاد ما استفاده از کارشناسان مجرب برای نصب و راه اندازی آن می باشد. اما در این مطلب قصد داریم تا مراحل و عملیات مورد نیاز برای راه اندازی آیفون تصویری الکتروپیک را به شما آموزش دهیم. برای انجام این کار شما باید 5 مرحله حساس و مهم را پشت سر بگذارید و سپس اقدام به تست نهایی کنید. انجام هر مرحله نیاز به دقت و حساسیت بالایی دارد که از سوختن و خرابی دستگاه جلوگیری شود.

مرحله اول: شناسایی آیفون تصویری

 

 

 

مرحله دوم: شناخت سیم کشی ساختمان

 

همانطور که می دانید در کارهای الکتریکی شناسایی سیم ها بسیار مهم و ضروری است، تا با متصل کردن دستگاه ها به هم از طریق سیم های موجود بتوان تصاویر باکیفیت و شفافی دریافت کرد. همانطور که می دانید پنل های سیاه و سفید از سیم های متفاوتی نسبت به پنل های رنگی استفاده می کنند که استاندارد هر شرکتی توسط واحد توسعه و تحقیق یا R&D همان شرکت تعیین می شود تا بالاترین کیفیت ممکن را ارائه دهد. شرکت الکتروپیک از کابل های 4 زوج 06 استفاده می کند که در اکثر شرکت ها تبدیل به استاندارد شده است.

 

مرحله سوم: نصب آیفون تصویری رنگی

پس از اتمام مرحله قبل، حالا نوبت به اتصال سیم ها به پنل تصویری می باشد. هر واحد به طور مجزا به سیم 4 زوج متصل می شود و پس از متصل کردن برق در سیم ها می توانید آیفون را روشن کرده و کیفیت صدا و تصویر را بسنجید

 

مرحله چهارم: نصب پنل زنگ درب

 

بعد از نصب اتصالات آیفون رنگی نوبت به نصب پنل زنگ دم دری می باشد، که درگاه انتقال جریان برق شهری اصلاح شده به درون ساختمان می باشد. 4 زوج کابل واحد نامبرده شده در قسمت قبل پس از دریافت تمامی اتصالات سیم کشی نمایشگر های رنگی، به پورت ورودی پنل دم دری وصل شده، تا پس از اتصال ترانس به پنل زنگ و دریافت جریان برق شهری، برق دریافتی و DC شده را به درون ساختمان منتقل کند.

 

مرحله پنجم: تست نهایی

پس از انجام تمامی مراحل بالا، حالا نوبت به گرفتن تست هایی از سیستم نصب شده است تا کارکرد صحیح آیفون تصویری، پنل زنگ و سیم کشی ساختمان تایید شود. فعالیت هایی که در این راستا باید صورت گیرد شامل مواردی همچون برقراری ارتباط از طریق پنل دم دری، ایجاد مکالمه جهت مشاهده انتقال صحیح صدا از نمایشگر به پنل و بالعکس و تست انتقال تصویر لنز پنل و دوربین مدار بسته به نمایشگر می باشد.

 

شاید به نظر بسیاری از کاربران، نصب و راه اندازی آیفون تصویری کاری بسیار سخت و پیچیده می آید. اما امروز ما قصد داریم با توضیح کامل سیم کشی آیفون های تصویری رنگی این کار را برای شما آسان کنیم تا در راه اندازی آن به مشکلی برنخورید.

 

نحوه سیم کشی آیفون الکتروپیک

اتصال صحیح سیم های 4 زوج به پنل زنگ درب و پنل تصویری رنگی باعث آسان شدن بررسی و تعمیر سیستم در صورت بروز هر گونه خرابی خواهد شد. الکتروپیک از استاندارد زیر برای رنگ های سیم ها استفاده می کند که توصیه ما هم همین است:

  • سیم قرمز: از رنگ قرمز برای دریافت تصاویر پنل زنگ دم درب اصلی استفاده می شود.
  • سیم آبی و مشکی: از این سیم ها برای انتقال برق استفاده می شود که در آن آبی، برق مثبت و مشکی برق منفی می باشد.
  • سیم زرد:  برای بهبود در ساز و کار، این سیم به عبور دادن جریان منفی برق از داخل خود می‌پردازد تا رد کردن جریان‌های مثبت و منفی همزمان و به موازات هم شکل بگیرند.
  • سیم سفید: در آیفون های تصویری الکتروپیک از رنگ سفید برای انتقال صدا استفاده می شود.

نحوه نصب سیم های آیفون تصویری الکتروپیک بدین شکل است که در آیفون تصویری 5 ورودی و پنل دم دری 4 خروجی وجود دارد که به ترتیب سیم زرد رنگ جریان منفی به شماره 1، سیم قرمز انتقال تصاویر به شماره 2، سیم آبی جریان مثبت به شماره 3 و سیم سفید انتقال صدا به شماره 4 نمایشگر رنگی متصل میگردد و شماره 5 با یک اتصال کوتاه بسته میشود.

 

نصب ترانس و قفل برقی در آیفون تصویری الکتروپیک

بعد از انجام سیم کشی ها و اتصال صحیح سیم ها با توجه به استانداردی که گفته شد، نوبت به متصل کردن منبع تغذیه می باشد تا با عبور جریان برق در سیم ها، سیستم آیفون تصویری ما راه اندازی شود. جریان برق مورد نیاز نمایشگر الکتروپیک توسط یک ترانس 12 تا 24 ولتی تامین می شود. نحوه اتصال این سیم های ترانس به آیفون تصویری از طریق خروجی AC مستقیما به ترمینالهای ورودی مرتبط و سیمهای قفل برقی به ترمینالهای L1 و L2 متصل می شود که یکی از آنها را به یک سیم درب بازکن پشت پنل دم دری وصل میکنیم و سیم دیگر را به یک رشته سیم از دو رشته ای که از پشت قفل آمده است ارتباط می دهیم، از قفل هم دو رشته سیم تا پشت پنل آیفون تصویری می کشیم که یک رشته آن را به یکی از دو رشته سیم قفل باز کن پنل و دیگری را به سیم اضافه ای که از ترانس آورده ایم وصل می کنیم. لازم به ذکر است سیمی که باید از ترانس به قفل برسد میتواند هم به صورت مستقیم وارد قفل شود به و یا اینکه به صورت غیر مستقیم به پشت پنل اتصال پیدا کند.

 

نصب پنل های یک واحدی و یا چند واحدی

همانطور که در بخش قبلی گفته شد برای نصب نمایشگر های الکتروپیک از یک رشته سیم 4 عددی استفاده می گردد که به صورت مستقل به پنل یک واحدی متصل می شود ولی شرکت الکتروپیک برای کمک به مشتریان خود که با تعداد بیشتری واحد، مواجه هستند برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد در مسیر های عبوری سیم ها، ابزاری با عملکرد خاص را به کار می گیرد که در زمان اتصال به ساختمان هایی تا هفت واحد از کابل های اشتراکی بهره می برد و برای ساختمان هایی با بیش از هفت واحد برای جلوگیری از افت کیفیت تصاویر از قطعه ایی با نام سوئیچر استفاده میکند که به صورت همزمان قادر به پشتیبانی از 4 تا 7 سیم از نمایشگر های آیفون تصویری به صورت همزمان می باشد، و باعث کاهش هزینه و استفاده از سیم کمتر برای کاربران می شود.