از مزایای کرکره برقی، اجزای تشکیل دهنده آن و نحوه کارکرد آن در مقالات پیشین صحبت شد. در این مقاله سعی داریم عوامل مختلف ایجاد سر و صدا در کرکره را مورد بررسی قرار دهیم و با راهکارهای حل این مشکلات بیشتر آشنا بشیم.

دلایل مختلفی مزید بر علت می شوند که کرکره برقی شروع به سر و صدا کند. همین اول باید بگوییم که بالا رفتن سن کرکره از اصلی ترین دلایل پر سر و صدا شدن کرکره برقی می باشد که این اتفاق برای هر وسیله دیگری نیز می تواند بی افتد اما اگر کرکره برقی به موقع سرویس شود کمتر شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود. پس اولین نکته را همین ابتدا آموختیم که سرویس کردن روتین کرکره برقی می تواند از سر و صدای آن حین کارکردن بکاهد.

روغن کاری کردن
چرخ دنده ها، چرخ ها و سایر قطعات فلزی به خصوص قطعات مربوط به موتور در صورت عدم روغن کاری به سر و صدا می افتند. باید بدانیم که قطعات کرکره برقی به ویژه قطعات موتور باید به صورت روتین روغن کاری شوند. از مزایای روغن کاری باید بگیم علاوه براین که موجب کاهش صدا می شود، بهبود عملکرد موتور و قطعات آن را به دنبال دارد. نکته دیگر شل بودن قطعات در کرکره برقی می باشد که این موضوع نیز باعث ایجاد صدا می شود.
به غیر از شل بودن قطعات عوامل دیگری نیز باعث ایجاد صدا می شوند که باید آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

علت صدای کرکره برقی

همانطور که می دانیم جنس بیشتر کرکره برقی های موجود در بازار فولاد می باشد. به هنگام باز و بسته شدن این قطعات فلزی بر روی هم می افتند یا به اصطلاح بر روی هم می غلتند که موجب سر و صدا می شود. کرکره های برقی قدیمی، می توانند مشکلات بیشتری را به وجود آورند، زیرا با گذشت زمان، حلقه ها کشیده می شوند و در اثر بالا آمدن درب، پیچ میخورد. همین عمل باعث ایجاد بار مضاعف بر روی موتور می شود و به تشدید شدن صدا کمک می کند.
عوامل دیگری نیز وجود دارد که موجب تولید صدا در کرکره می شود مانند :
۱. اصحکاک بین تیغه و ریل
۲. بی کیفیت بودن مواد به کار رفته در کرکره
۳. برخورد تیغه ها با یکدیگر
۴. کندی عملکرد کرکره برقی و درگیری آن با ریل
۵. وجود گرد و غبار در تیغه های کرکره
تمام موارد فوق دست در دست هم یا به صورت تک تک می توانند موجب ایجاد صدای ناخوشایند در کرکره برقی شوند.

روش های کم کردن صدای کرکره برقی

سرویس منظم
اولین و مهمترین نکته در کم کردن صدای کرکره برقی روغن کاری و سرویس به موقع آن می باشد که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد. وقتی میزان روغن بین قطعات فلزی موجود در کرکره کم می شود قطعات شروع به سابیده شدن بر روی یک دیگر می کنند که علاوه بر تولید صدا حین باز و بسته شدن، موجب خوردگی قطعات نیز می شود که این موضوع به خودی خود تبعات بدی را به دنبال خواهد داشت. بعضی از فلزات به کار رفته در ساخت کرکره برقی به شدت تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرا می گیرند که موجب ایجاد صدا نیز می شوند و اگر در تعمیر و نگهداری آنها سهل انگاری کنیم موجب خوردگی در قطعات می شود و عملکرد کرکره برقی را مختل می کند. صر و صدای حاصله از کرکره بیشتر مواقع به خاطر عدم روغن کاری می باشد اما برای حفظ سلامتی کرکره و افزایش طول عمر این محصول مرتبا به صورت منظم و روتین قطعات آن را مورد تعمیر و مراقبت قرار دهید.

شستن تیغه ها
شستن تیغه ها و اتصالات با فشار آب و مواد شوینده تاثیر به سزایی در کاهش صدا در کرکره برقی دارد. گاه ممکن است گرد و خاک موجود در کرکره موجب صدا شده باشد با شستشو می توانید این مشکل را برطرف کنید فقط مراقب باشید که آب و ومواد شوینده وارد موتور نشود.

افزایش قطر لوله
اگر با شستشو تیغه ها مشکل صدا در کرکره حل نشد باید اقدام با افزایش قطر رول کرکره و شفت کنید. این کار باعث می شود تیغه ها هنگام رول شدن فضای بیشتری برای حرکت داشته باشند و همچنین این روش موجب کاهش استحکاک بین تیغه ها می شود.

غضروف آلومینیومی
اضافه کردن غضروف آلومینیومی بین تیغه ها. این کار باعث چرخش راحت تر تیغه ها می شود و دیگر صدایی تولید نمی شود.

تعویض تیغه ها
اگر تمامی مراحل فوق را انجام داد و از شر صدا راحت نشدید باید به فکر تعویض تیغه ها باشید.

تعمیر گیربکس
اگر صدای تولید شده توسط کرکره برقی از موتور آن بود باید به تعمیر گیربکس موتور بپردازید که در این زمینه حتما از تکنسین و متخصص این کار کمک بگیرید. اگر بعد از تعمیر موتور تاثیری در کم شدن صدا مشاهده نکردید باید موتور کرکره برقی خود را تعویض کنید.

تنظیم بادخورها
تکنسین ها در جهت رفع سر و صدای کرکره برقی ، اقدام به تنظیم بادخورها کرده تا بتوانند صدای ایجاد شده میان تیغه ها را از میان بردارند. توجه داشته باشید که سرویس و نگهداری به موقع از کرکره های برقی مانع ایجاد آسیب و سر و صدا در آن ها شده و طول عمر قطعات مکانیکی و الکتریکی آن را افزایش می دهد.