آموزش نصب جک پارکینگ یال 

 

شرکت تولیدی یال (درب مدرن) از سال 1383در بازار ایران شروع به فعالیت کرده است. درواقع جک پارکینگی یال تولید ایران میباشند و سازندگان این برند ایرانی جکی را با توجه به نیاز وساختار اقلیمی کشورمان تولید کرده اند. محصولات جک درب اتوماتیک یال کاملا پوشیده و ضد آب و گرد غبار میباشد چرا که این جک ها با توجه به شرایط اقلیمی ایران باید در تمامی شرایط اقلیمی کارکردی یکسان داشته باشند.

درب ریموتی پارکینگ یال با بهره گیری از موتور های پر قدرت ایرانی توانایی این را دارد تا هر لنگه از این جک ها قابلیت جابجایی تا 400 کیلوگرم را داشته باشند. این جک ایرانی با کیفیت قابلیت باز کردب هایی با عرض 4 متر را نیز داند . جک های یال مدل X1 از نوع الکترومکانیکی بوده و از قدرت ولتاژ 220 استفاده میکند . این جک درب اتوماتیک یال x1 دارای شفت 45 سانتیمتری میباشند و مناسب درب های دولنگه با عرض هر لنگه حداکثر 4 متر می باشد . به طور کلی جک های یال مناسب برای مصارف در مجتمع های مسکونی بوده است که دارای تردد مشخص در شبانه روز میباشد.


جک پارکینگ یال  

 

 

برای نصب جک درب برقی پارکینگی داخل بازشو، مورد بسیار ضروری که باید به آن توجه شود این است که هیچ نصب جکی را نمی توان دقیقا مطابق آنچه که در دفترچه راهنما وجود دارد انجام داد. پس قبل از نصب می بایست چند دقیقه ای درب پارکینگ و دیوارهای کناره و نزدیکترین پریز برق را در نظر گرفت و استراتژی نصب را پیاده سازی کرد. زمان چهار ساعته ای که ما در نظر گرفته ایم برای پروژه ای است که کنده کاری و سیم کشی محدودی دارد و ممکن است این زمان به دلایلی افزایش یابد.

  1. بررسی موقعیت و وضعیت نصب جک درب پارکینگ ابتدا موقعیت درب پاکینگ و ساختار درب را باید مد نظر قرار دهیم. بازوها میبایست روی محکمترین جای درب و به اصطلاح کلاف درب نصب گردد. در سوی دیگر می بایست دیواره های کنار درب را بررسی کنید تا بتوان پایه های عقب را در جای مناسب و زاویه ایده آل نصب نمود.
  2. کنده کاری و آماده سازی دیوارهای کنار درب اگر ساختمان نو ساز نیست و بیس پلیت روی دیوار کار نشده، می بایست این پیلت را جهت نصب پایه عقب بازو جک پارکینگی بر روی دیوار تعبیه نمود. در بسیاری از ساختمانها نیاز به کنده کاری می باشد. به طور کلی برای پایه عقب نیاز به این است که از لولا درب ۲۰ سانیتیمتر به سمت خارج به ارتفاع ۲۵ سانتیمتر فضا در نظر گرفته شود. برای دریافت اندازه دقیق به دفترچه راهنما رجوع کنید.
    بهترین پلیت مورد استفاده برای زیر سازی پایه عقب، ناودانی یا نبشی یا پلیت با ضخامت حداقل یک سانتیمتر می باشد. یکسمت ناودانی به قوطی درب جوش شده و در سمت دیگر از میله گرد که به صورت زاویه دار در دیوار فرو شده استفاده کرده و آن قسمت را نیز به ناودانی جوش می کنید.
  3. نصب پایه ها و چگونگی زاویه دهی پایه عقب را با توجه به زاویه باز شدن درب مطابق دفترچه راهنما در فاصله ۱۴ سانتیمتری لولا روی پلیت جوش کرده (توصیه این است ابتدا خال جوش کرده و پس از تست، جوشکاری نهایی را انجام دهید)و جک را به واسطه پین عقب روی درب سوار کنید.
    پایه جلو را روی بازو قرار داده جک را خلاص کرده و شفت جک را کاملا ببندید و درب را تا حداکثر زاویه مورد نیاز باز کنید. پایه جلو را نیزدر همین حال بر روی درب با خال جوش نگه دارید. حالا یکبار درب را باز و بسته کنید و در صورتی که مشکلی وجود نداشت، بازو را از روی پایه ها خارج کرده و پایه ها را کاملا و بدقت بر روی درب و دیوار مستحکم کنید.
  4. نصب تابلو فرمان، چشمی و فلاشر جک درب سعی مدار کنترل کنار درب در نزدیکی برق ورودی وصل کنید تا نیاز به سیم کشی زیادی نباشد و بهتر است در فاصله ۱۵۰ تا ۱۶۰ سانتیمتری زمین نصب شود. دقت کنید مدار کنترل نباید جایی نصب شود که درب موقع باز شدن با آن برخورد کرده و یا وقتی درب باز میشود، مانع دسترسی دوباره به مدار کنترل شود.
    فلاشر نیز بیرون درب روی پیشانی دیوار جوری نصب شود که راننده از راه دور متوجه باز و بسته شدن درب شود. چشمی یا فتوسل نیز در ۴۰ سانتیمتری زمین، بیرون ساختمان و دقیقا روبروی هم نصب کردد. نصب چشمی باید به گونه ای باشد که سیم خروجی در زیر چشمی قرار گیرد تا آب باران به واسطه سیم به داخل چشمی نفوذ نکند.
  5. سوراخ کاری و سیم کشی اگر ساختمان نو ساز باشد و مسیر سیم کشی را در نظر گرفته باشند که در زمان و انرژی بسیار صرفه جویی میشود و کار بسیار تمیز انجام میگیرد. اما ما بنا را بر عدم پیش زمینه ای برای نصب جک میگذاریم. نوع سیم کشی به این صورت میبایست باشد که مدار فرمان به هر بازو یک کابل ۳ در ۱٫۵ از مدار کنترل به قلاشر یک کابل ۲ در ۰٫۷۵ و از مدار کنترل به هر کدام از چشمی ها یک کابل ۲ در ۲ تلفنی باید در نظر گرفت.
    بهتر است در ساختمانهایی که مسیر سیم کشی برای جک درب پارکینگ در نظرنگرفته شده از چهارچوب درب برای مسیر سیم کشی استفاده کرد. و برای گذر دادن و کشیدن سیم از درون لوله از یک گرد بر، بر روی مته دریل استفاده نمود تا کار بسیار تمیز انجام گردد.
  6. راه اندازی جک درب پارکینگ در آخرین مرحله کابل را از یک سو به بازوها، چشمی و فلاشر وصل کرده و ازسوی دیگر مطابق کاتالوگ سیم ها را به ترمینالهای مدار کنترل وصل نمایید. دربها را نیمه باز کرده و از حالت خلاص خارج کنید، ورودی برق را وصل کرده و برنامه مربوط به آن جک درب پارکینگ که مربوط به زمانبندی کارکرد هر بازو، تایم اتوماتیک بسته شدن، اختلاف زمانی دو لنگه را تنظیم نموده و ریموت را بفشارید. حال اگر مشکلی در سیم بندی وجود نداشته باشد درب باز شده و با چند بار باز و بسته کردن آن می توان تایم کارکرد را کاملا تنظیم کرد.
  7. توصیه پس از نصب جک پارکینگی محیط کاری که نصاب در آن فعالیت نموده می بایست توسط خود نصاب تمیز شود تا کثیفی زمین یا تخریب دیوار کار نصاب را تحت تاثیر قرار ندهد. به صاحب کار توصیه شود پیلت و پایه ها را رنگ کرده تا به مرور زمان از استحکام آن ک نشود. در نهایت توصیه این که پیلت زیر کار پایه روی دیوار به وسیله سیمان مستحکم گردد میتواند عمر سیستم را بسیار ارتقاء دهد.
  8. آموزش پس از نصب جک درب پارکینگ نصاب موظف است پس از نصب کامل نحوه کارکرد با ریموت که کدام دکمه و چگونه درب را بازو بسته می کند به صورت کامل و با حوصله به مشتری آموزش دهد. همچنین استفاده از کلید خلاص کن در مواقع نبود برق یا خرابی محصول مورد بسیار ضروری است که می بایست مشتری بتواند به تنهایی و به سرعت انجام دهد. این هم از جمله مواردی است که نصاب باید آموزش کامل و صحیحی ارائه کند.

 

جک درب پارکینگی چه اجزایی دارد ؟

جک بازویی : جک بازویی درواقع ابزاری برای انتقال نیروی الکتریکی به مکانیکی یا هیدرولیکی می باشد.

ریموت کنترل : ریموت کنترل وسیله ارتباطی کاربر با مرکز فرمان می‌با شد که غالبا ۲ ریموت کنترل در پکیج وجود دارد.

چشمی : چشمی به دلیل داشتن سیستم مادون قرمز اگر خودرو، عابری یا مانعی در مقابل چشمی حس کند، از باز و بسته شدن درب جلوگیری می‌کند و مانع از صدمه زدن درب به خودرو می شود.

مرکز فرمان : همانطور که از اسم آن مشخص می باشد وظیفه فرمان برای باز و بسته شدن و توقف جک‌ها را دارد و در آخر رابط بین ریموت کنترل و جک پارکینگ می‌ باشد.

فلاشر : فلاشر درواقع با علایم و آلارم هشدار دهنده مختلف مانند چشمک زدن، پیام مرکز فرمان را نشان می‌ دهد.