دستگیره دیجیتالی (دیجیتال، الکترونیکی یا هوشمند) راه حل پیشرفته و مناسبی جهت کنار گذاشتن قفل‌های مکانیکی و قدیمی و دسته کلیدهای حجیم می‌باشد که می‌توان از راه دور ورود و خروج را کنترل و درب را باز و بسته نمود. در گذشته این کار بیشتر برای باز و بسته نمودن درب‌های اتومبیل استفاده می‌شد ولی امروزه این تکنولوژی جهت افزایش امنیت و راحتی کاربران برای اماکن تجاری و مسکونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی قفل‌های درب دارای زبانه جهت قفل نمودن درب می‌باشند که برای قرارگرفتن در چارچوب درب و اتصال امن بین درب و چارچوب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این زبانه‌ها با حرکت چرخشی کلید و یا دستگیره درب در داخل چارچوب درب حرکت کرده و باعث باز و بسته شدن درب می‌گردد. دستگیره دیجیتالی نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. با این تفاوت که در این نوع قفل‌ها حرکت زبانه به صورت دیجیتالی و با شناسایی رمز، کارت و یا اثر انگشت صورت می‌گیرد. البته ابزارهایی مانند کلید مکانیکی نیز برای آن در نظر گرفته شده تا در مواقع اضطراری مانند اتمام برق دستگیره دیجیتالی بتوان درب را باز نمود. تمامی این موارد در صورتی قابل اجرا می‌باشد که دستگیره دیجیتال دارای یک مغزی الکترونیکی باشد.

 

مزایای دستگیره دیجیتالی نسبت به قفل مکانیکی

هر یک از روش‌های باز و بسته نمودن قفل‌ها دارای مزایا و معایب بسیاری می‌باشند که در این‌جا به آن اشاره می‌کنیم. در قفل‌های مکانیکی و سنتی برای باز و بسته نمودن درب از کلید مکانیکی استفاده می‌شد. این کار پس از وارد شدن کلید به سیلندر قفل و قرارگرفتن شیارهای کلید در در محل مورد نظر در داخل سیلندر (پین‌های موجود در سیلندر قفل) صورت می‌گیرد. این کار باعث بروز مشکلات بسیاری مانند هزینه‌های ناشی از معیوب شدن کلیدها، حمل پردردسر کلیدها و نگرانی ناشی از گم نمودن یا جا گذاشتن آن‌ها، امنیت بسیار پایین کلیدها به دلیل سهولت و در دسترس بودن تکنولوژی تولید مشابه آن و … می‌شود.

دستگیره دیجیتالی

در دستگیره دیجیتالی با به کارگیری رمز، کارت و یا اثر انگشت تمام مشکلات ذکر شده برای همیشه از بین می‌رود. این ویژگی‌های دسترسی به راحتی توسط کاربران قابل تغییر می‌باشد در حالی که جهت تولید و یا تغییر کلید مکانیکی نیاز به صرف هزینه‌های بالا و نیز شخص متخصص می‌باشد.در بسیاری از درب‌ها می‌توان ترکیبی از دستگیره دیجیتال و قفل مکانیکی را استفاده نمود. قفل دیجیتال بدون دستگیره این ویژگی را دارد که با نصب هم‌زمان با قفل مکانیکی امنیت درب خروجی را افزایش دهد. البته باید به این نکته توجه داشت که به دلیل استفاده از قفل‌های سنتی مشکلات ناشی از آن که در بالا به آن اشاره شد برای درب خروجی وجود دارد.

 

دستگیره دیجیتالی

 

ویژگی‌های دستگیره دیجیتال

در اتومبیل‌ها می‌توان از یک مسافت مشخص و محدود درب را باز و بسته نمود. در دستگیره دیجیتال این کار با ویژگی‌های بهتر و بیشتری صورت می‌گیرد. بسیاری از مدل‌های دستگیره دیجیتالی مانند یال و گیت من را می‌توان توسط سیستم‌های بلوتوثی و اتصال اینترنتی از راه دور کنترل نمود. کاربران از هر جا و هر زمان که بخواهند می‌توانند درب را باز و بسته نمایند. این کار توسط نرم افزارهای هوشمند قابل اتصال به دستگیره دیجیتالی در گوشی هوشمند انجام می‌گیرد. این نرم افزار ویژگی‌های بسیاری مانند اطمینان از قفل بودن دستگیره دیجیتالی، باز نمودن درب در مواقع اضطراری مانند آتش‌سوزی در صورت حضور نداشتن در محل مورد نظر و … را برای دستگیره دیجیتال فراهم می‌آورد.از دیگر ویژگی‌های دستگیره دیجیتالی سیستم‌های امنیتی منحصر به فرد آن مانند سیستم‌های ضد سرقت، ضد حریق، ضد شوک و … می‌باشد که قفل‌های مکانیکی و قدیمی هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را ندارند، بنابراین دسترسی به آن را برای هر شخصی امکان پذیر می‌نماید.